piątek, 6 grudnia 2019

[273] L. Frank Baum - "Życie i przygody świętego Mikołaja"



~Witajcie kochani!


Przyznać się! Kto był grzeczny w tym roku i otrzymał prezent, a kto został obdarowany rózgą? :D

Tak się składa, że ostatnio miałam okazję przeczytać historię o wyjątkowej postaci, która dziś ma swoje święto :D I o tej właśnie książce chciałabym Wam co nieco opowiedzieć :)
Zapraszam!








Autor: L. Frank Baum
Tytuł: "Życie i przygody świętego Mikołaja"
Ilość stron: 163
Wydawnictwo: Zysk i S-ka
Data premiery: 19 listopada 2019









Święta zbliżają się małymi krokami, pierwszy śnieg już spadł, mieniące się kolorowymi światełkami sklepy kuszą swoimi świątecznymi promocjami. Również wydawnictwa i księgarnie trwają w tym klimacie, szykując dla czytelników różnorodne książki o bożonarodzeniowej tematyce. 
Rzadko sięgam po tego typu książki, ale gdy zobaczyłam w zapowiedziach Wydawnictwa Zysk i S-ka „Życie i przygody świętego Mikołaja”, to odezwało się we mnie małe dziecko i wiedziałam, że koniecznie muszę poznać tą historię. 

Każde dziecko słyszało o Świętym Mikołaju, który przynosi prezenty na Boże Narodzenie. Mało kto jednak poznał jego historię. Magiczna opowieść Życie i przygody Świętego Mikołaja daje odpowiedzi na wszystkie trudne bożonarodzeniowe pytania. Dlaczego Święty Mikołaj podróżuje saniami, które ciągną renifery? Jak to się dzieje, że mieści się w kominie, i jak udaje mu się dostarczyć wszystkie zabawki w jedną zimową noc?
Wydana po raz pierwszy w 1902 roku opowieść zaczyna się w chwili, gdy nimfa leśna znajduje porzucone w lesie niemowlę. Dorastające pośród mitycznych leśnych stworzeń dziecko uczy się, jak pokonywać zło, i u progu dojrzałości odkrywa, jak powrócić do świata ludzi. Wtedy to postanawia obdarowywać prezentami i dzielić się miłością ze swoimi współbraćmi. 

Przyznaję, że początkowo nazwisko autora nic mi nie mówiło. Dopiero po zakończonej lekturze, znalazłam informację, że L. Frank Baum jest autorem „Czarnoksiężnika z Krainy Oz”. „Życie i przygody świętego Mikołaja” może być nie lada gratką dla dzieci, ale również starsi czytelnicy znajdą w niej coś dla siebie. Lektura tej historii (pomimo moich dwudziestu jeden lat na karku) sprawiła mi ogromną przyjemność. Sprawiła ona, że powróciłam na moment do czasów dzieciństwa: momentu, gdy pisałam listy do świętego Mikołaja, czy też znajdywałam prezenty koło łóżka, które z niecierpliwością otwierałam. 

Cała historia została podzielona na trzy części: Młodość, Dorosłość i Starość. Rozdziały są krótkie, a styl pisania autora jest niezwykle lekki i plastyczny, co sprzyja szybkiemu czytaniu. Fabuła jest bardzo ciekawa i wciąga od pierwszych stron. Autor dostarcza nam odpowiedzi na każde pytanie związane z tą niesamowitą postacią. 

Książka ta została przepięknie wydana, a więc może być idealnym prezentem na święta. Wydawnictwo Zysk i S-ka zadbało o każdy, nawet najmniejszy element. Twarda okładka, rysunki przed rozpoczęciem nowego rozdziału, nawet wstążka, służąca za zakładkę. „Życie i przygody świętego Mikołaja” nie dość, że pod kątem wizualnym cieszy oko, to jeszcze serwuje czytelnikowi ciepłą i jakże magiczną opowieść. 

Historia L. Franka Bauma zapewniła mi chwilowy powrót do przeszłości. Dała możliwość oderwania się od szarej rzeczywistości i przeżycia na nowo tej radości i ekscytacji związanej z oczekiwaniem na przybycie tego niezwykłego gościa. To 
idealna lektura na zimowe, grudniowe wieczory.



Moja ocena: 7/10








Za możliwość przeczytania dziękuję Wydawnictwu Zysk i S-ka.






Macie w planach lekturę tej książki? :)






Girl from Stars

4 komentarze: