piątek, 3 lutego 2023

[479] Jane Austen - "Perswazje"

 

~Witajcie kochani!

Dziś kilka słów o znanym klasyku ♥







Autor: Jane Austen
Tytuł: "Perswazje"
Ilość stron: 287
Wydawnictwo: MG
Data premiery: 24 sierpnia 2022







Anna Elliot, obdarzona łagodnym charakterem, chęcią niesienia pomocy innym i darem obserwacji, osiem lat temu pozwoliła sobie „wyperswadować” miłość i zerwała zaręczyny z kapitanem marynarki Fryderykiem Wentworthem. Zraniła siebie i złamała serce młodemu człowiekowi. Jednak nie dał się namówić na inny związek. Wciąż jest samotna, żyje „przy rodzinie”, która nie jest dla niej zbyt przyjazna.

Czy prawdziwą wielką miłość można zniszczyć na zawsze? I czy czas zmienia ludzi?

***

Mam mieszane uczucia względem tej powieści. Spodobał mi się ogólny zamysł historii, kreacja głównych bohaterów, jednak gdzieniegdzie były pewne zgrzyty.

Cała historia składa się z lepszych i gorszych momentów. Dominuje w niej niestety monotonia. Większość fabuły tak naprawdę opiera się na wzajemnych odwiedzinach bohaterów. Po jakimś czasie robi się zwyczajnie nużące.

Mam świadomość tego, kiedy została napisana ta historia, jednak to ciągłe podkreślanie, że wartość człowieka jest zależna od jego statusu społecznego, majętności, znanej rodziny, momentami mnie drażniło. Być może nie odbierałabym tego tak, gdyby nie pyszałkowatość postaci pobocznych. Ciężko kogokolwiek z nich polubić, naprawdę.

Sytuację ratowała Anna z Fryderykiem, choć i w jej kreacji dostrzegłam pewien zgrzyt. Choć przedstawiana jest ciągle jako błyskotliwa i inteligentna kobieta, to jednak bardzo często ulega tytułowym perswazjom. I to w dodatku są to obiekcje jej rodziny, która ma ją za nic.

„Perswazje” nie porwały mnie tak jak „Duma i uprzedzenie”. Nie potrafiłam wynieść z jej lektury czegoś więcej. Super było przenieść się do XIX wieku i poczuć ten niezwykły klimat. Dobrze czasem oderwać się od współczesnej literatury i sięgnąć po klasykę. Być może powieść ta nie skradła mojego serca, ale nie żałuję czasu przeznaczonego na jej przeczytanie.





Moja ocena: 7/10




Za możliwość przeczytania dziękuję Wydawnictwu MG.







Czytaliście? Znacie inne powieści Jane Austen? ♥





Girl from Stars


2 komentarze:

  1. Szkoda, że lektura zawodzi. Liczyłam, że po takim klasyku, jak "Duma i uprzedzenie", "Perswazje" będą równie dobre.

    OdpowiedzUsuń