czwartek, 19 lipca 2018

[174] Sabrina Benaim - "Depresja i inne magiczne sztuczki"



~Witajcie kochani!

Pogoda za oknem po prostu paskudna, ale chociaż dzięki temu mam trochę czasu na czytanie :D
A dzisiaj po raz pierwszy na blogu recenzja tomiku poezji!
Zapraszam! :)






Autor: Sabrina Benaim
Tytuł: "Depresja i inne magiczne sztuczki"
Ilość stron: 95
Wydawnictwo: Literackie
Data premiery: 20 czerwca 2018






Poezja to taki dział literatury, który według mnie nie powinien podlegać ocenie. Jedni kochają utwory Mickiewicza, inni Słowackiego, a jeszcze inni Herberta. Wiersz jest dobry, jeśli jego autor potrafi w słowach odzwierciedlić te uczucia, które są nam bliskie. Przecież to, czy dany wiersz jest arcydziełem nie jest uwarunkowane tym, czy każdy go zrozumie. Dlatego też nie będzie to klasyczna recenzja, a luźna opinia.



Najgłośniejsza youtuberka, performerka z Kanady i jej wyjątkowa poezja.
Możesz pisać o miłości i kobiecości, o dojrzewaniu i samoświadomości. Możesz pisać o chłopcach, których kochasz. Ale o depresji? Do tego potrzeba niezwykłej odwagi i nietuzinkowego talentu.
Sabrina Benaim jest przenikliwą obserwatorką codzienności, którą z niezwykłym wyczuciem opisuje w krótkich formach poetyckich. Jej wiersze zaskakują, wzruszają i rozśmieszają, a – przede wszystkim – są do bólu szczere. Ten tomik odczaruje nawet najbardziej mroczne chwile w naszym życiu.




Czy dzięki temu tomikowi dowiedziałam się czegoś więcej o depresji? Niezupełnie. 
Z drugiej jednak strony uważam, że definicja słowa „depresja” dla każdego może brzmieć nieco inaczej. Być może nie każdy, ale większość z nas było choć raz w stanie depresyjnym. Dlatego też brak jakiś nowych informacji na ten temat, nie uważam za wadę tej książki. (Choć zapewne dla niektórych może stanowić duże rozczarowanie).




Jak to w każdym tomiku, jedne wiersze zachwyciły mnie bardziej, a inne nieco mniej. Najbliższy memu sercu zdecydowanie był utwór pt. „być singlem”. Prosty, niezbyt długi, ale idealnie pokazujący uczucia towarzyszące osobom samotnym. Oczywiście były również takie wiersze, których nie potrafiłam rozgryźć. Być może gdybym przed lekturą poszperała nieco w internecie na temat autorki, to zdobyte informacje rzuciłyby mi nieco światła na poszczególne wiersze. Możliwe, że wtedy potrafiłam poprawnie zinterpretować dany utwór, zrozumieć, co autorka chce mi przekazać za jego pomocą.



Dużym atutem tego tomiku jest zdecydowanie jego szata graficzna. Na okładce tytułowej panuje dość duży minimalizm, ale ma w sobie to coś, co przyciąga uwagę. Kolejnym plusem jest również twarda oprawa.



Ciężko stwierdzić, czy to było dobre, czy też nie. Nie mniej jednak jestem przekonana, że w tomiku „Depresja i inne magiczne sztuczki” każdy znajdzie coś dla siebie. Nie spodziewajcie się klasycznych wierszy, czy też prostych rymowanek. Każdy wiersz jest inny, nietuzinkowy. Czasem zbudowane są one z trzech czy czterech wyrazów, a czasem wyglądają jak wyrwana kartka z pamiętnika.



Czy żałuję, że sięgnęłam po utwory pani Benaim? Nie. 
Czy spodziewałam się czegoś więcej? Chyba tak.








Moja ocena: 6/10






Za możliwość przeczytania dziękuję Wydawnictwu Literackiemu.









Lubicie czytać współczesną poezję? :)







Girl from Stars

5 komentarzy:

  1. Za czasów liceum jeszcze jako tako obcowałam ze strefą wierszową (W końcu coś musieliśmy analizować na lekcjach języka polskiego.), ale aktualnie po nie nie sięgam. I po ten tomik również nie wyciągnę dłoni, bo jakoś mnie nie przekonuje. :)
    Pozdrawiam!
    DEMONICZNE KSIĄŻKI

    OdpowiedzUsuń
  2. Zaintrygował mnie ten tytuł, chyba się skuszę :)

    Ps. Przepiękny blog, jestem oczarowana! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Zdecydowanie sama depresja jest już poniekąd chorobą cywilizacyjną i w moim mniemaniu najlepiej sobie z nią poradzić z pomocą z zewnątrz. Właśnie dlatego ja chodziłem do gabinetu psychologa http://www.terapiapoznan.pl/ gdzie zawsze znalazłem niezbędną pomoc.

    OdpowiedzUsuń
  4. Czasami nie jest łatwo poradzić sobie z emocjonalnymi problemami czy trudnościami życiowymi. W takich sytuacjach warto skorzystać z pomocy profesjonalistów. Na stronie https://psycholog-ms.pl/ znajdziesz informacje o poradni psychologicznej, która oferuje wsparcie i terapię dla osób borykających się z różnymi wyzwaniami.

    OdpowiedzUsuń