niedziela, 31 października 2021

[407] Jean Webster - "Tajemniczy opiekun"

 

~Witajcie kochani!

Co zamierzacie przeczytać w ciągu tego długiego weekendu? :)







Autor: Jean Webster 
Tytuł: "Tajemniczy opiekun"
Ilość stron: 256
Wydawnictwo: MG
Data premiery: 27 października 2021







Siedemnastoletnia Agata Abbot całe dotychczasowe życie spędziła w sierocińcu – Domu Wychowawczym im. Johna Griera. Jej los odmienia się nieoczekiwanie, gdy jeden z opiekunów placówki przypadkiem odkrywa jej talent literacki i funduje stypendium umożliwiające ukończenie ekskluzywnego college’u. Dobroczyńca pragnie pozostać anonimowy – Agata nie zna nawet jego nazwiska. Musi jednak co miesiąc informować go listownie o swoich postępach w nauce i życiu. Dziewczyna z zapałem wywiązuje się z zadania. W pełnych humoru, kilkunastostronicowych epistołach barwnie opisuje swoje codzienne przygody.

***

„Tajemniczy opiekun” to ciepła, pełna humoru historia, która choć jest w pewnym stopniu staroświecka, to i tak skradnie serce każdego, kto lubi klasykę. Napisana ona została w formie listów, które początkowo pełniły rolę pewnego rodzaju sprawozdań w kwestii edukacji, przeznaczonych do opiekuna, a z czasem przemieniły się w przyjacielskie listy, w których główna bohaterka rzuca więcej światła na swą postać.

Agata to specyficzna osóbka, która swoją zmiennością poglądów, zabawnymi spostrzeżeniami na pewne kwestie, skradła moje serducho. Postać ta (jak i cała historia) pokazuje w pewnym stopniu, jak dawniej postrzegano kobietę studiującą.

Do samego końca nie zrozumiałam, dlaczego tajemniczy opiekun chciał zachować swą anonimowość. Na samym początku jeszcze mnie to nie dziwiło, ale przez kilka lat? Dlaczego ani razu nie zdecydował się on na odpisanie choć na jeden list Agaty?

Poczułam lekkie rozczarowanie końcówką historii. Wszystko rozwinęło się w mgnieniu oka a na wyżej postawione pytania niestety nie otrzymałam odpowiedzi. Miałam nadzieję na jakieś romantyczne zakończenie, poprowadzone w inny sposób niż list głównej bohaterki, ale niestety nie poszło to po mojej myśli.

Jeśli rozpoczynacie swoja przygodę z literaturą klasyczną, to myślę, że „Tajemniczy opiekun” jest świetną propozycją na początek. Króciutka i lekka w odbiorze. Polecam.




Moja ocena: 7/10





Za możliwość przeczytania dziękuję Wydawnictwu MG.








Macie w planach? A może znacie już tę historię? :)







Girl from Stars


1 komentarz: